Bazą wyjściową naszej szkoły są kompetentni dorośli –...

Bazą wyjściową naszej szkoły są kompetentni dorośli – ludzie dojrzali wewnętrznie, wyrozumiali, cierpliwi, wrażliwi na potrzeby drugiego człowieka, umiejący dostrzec i pomóc drugiemu w jego osobistych zmaganiach, inspirujący dzieci i siebie nawzajem do poszukiwań tego, co sprawia, że wzrastamy wewnętrznie i stajemy się dojrzalszymi do życia w świecie jednostkami, coraz bardziej odpowiedzialnymi za siebie i swój rozwój.

Tam, gdzie kończy się nacisk i przymus, zaczyna się wolna wola człowieka, chęć chcenia czegokolwiek. Dziecko zaś od urodzenia pragnie się uczyć (i) być samodzielne, tak aby kiedyś móc opuścić rodzinny dom i rozpocząć niezależne życie. Lata doświadczeń zebranych przez legendarnych już edukatorów (np. A.S. Neill – Summerhill) potwierdzają, że siłę ciągu i napęd do zdobywania jakiejkolwiek wiedzy daje człowiekowi jego wolna, nieskrępowana niczym wola. Nauka pod przymusem, lęki i obawy przed oceną, atmosfera niezdrowej rywalizacji oraz presja i brak szacunku ze strony tzw. autorytetów czy wreszcie poczucie stałego zagrożenia krytyką wytwarzają, zwłaszcza w dziecku, skuteczną blokadę nie tylko do uczenia, ale wręcz do kontaktu z samym sobą i otoczeniem, utratę poczucia własnej wartości, zamknięcie na odkrywanie i doświadczanie. Nagromadzenie zbyt silnych, żeby sobie samodzielnie z nimi poradzić, emocji, dosłownie pozbawia dziecko chęci do czegokolwiek poza chęcią pozbycia się ich w rozmaity sposób. Aby pomóc wolnej woli się odrodzić, potrzeba czasu i – jak roślinie do rośnięcia – optymalnych warunków. Bez wolnej woli człowiek jest w stanie jedynie mechanicznie i krótkoterminowo zapamiętywać dane. Prawdziwa i trwała wiedza powstaje dopiero przy udziale woli i odpowiedniej porcji entuzjazmu, towarzyszącemu doświadczaniu czegoś, co człowieka interesuje.

Dziecko, szczególnie to działające w sprzyjających jego rozwojowi warunkach, każdego dnia bez wyjątku przyswaja wiedzę z wielu obszarów, których często dorośli nie postrzegają jako znaczącą, bo nie jest „mierzalna” w kategoriach szkoły systemowej. Aby pomóc rodzicom zobaczyć ten codzienny rozwój ich dzieci, tłumaczymy dzień po dniu nabyte/nabywane dziecięce osiągnięcia/umiejętności na język uznany przez psychologię wieku rozwojowego (świat emocji,pisanie, czytanie, świadomość ciała, logika, wnioskowanie moralne, kompetencje językowe itp.), tak aby rodzice mogli być spokojni, że choć ich dziecko podąża swoją unikalną drogą rozwoju, pozornie czasem nie nabywając typowo „szkolnych” umiejętności z dnia na dzień, to jednocześnie pozostaje w kontakcie ze strukturami społecznymi, w których żyjemy i których wyrazem jest tzw. wiedza szkolna.

Wierzymy i doświadczamy licznych dowodów na bogate wrodzone kompetencje dzieci, w ich poczucie sprawiedliwości i rzeczywistości. Staramy się utwierdzić je w przekonaniu, że nie tylko dorośli mają im coś istotnego do przekazania, ale że również one wnoszą unikalną wartość w nasze życie, zmieniając je swoim świeżym, oryginalnym, kreatywnym podejściem.

https://www.facebook.com/Horyzont.Szkola.Demokratyczna.Poznan/https://www.facebook.com/Horyzont.Szkola.Demokratyczna.Poznan/photos/a.463487950515531.1073741830.462604633937196/472334789630847/ · https://www.facebook.com/pages/Poznan-Poland/106017852771295Bazą wyjściową naszej szkoły są kompetentni dorośli – ludzie dojrzali wewnętrznie, wyrozumiali, cierpliwi, wrażliwi na potrzeby drugiego człowieka, umiejący dostrzec i pomóc drugiemu w jego osobistych zmaganiach, inspirujący dzieci i siebie nawzajem do poszukiwań tego, co sprawia, że wzrastamy wewnętrznie i stajemy się dojrzalszymi do życia w świecie jednostkami, coraz bardziej odpowiedzialnymi za siebie i swój rozwój.

Tam, gdzie kończy się nacisk i przymus, zaczyna się wolna wola człowieka, chęć chcenia czegokolwiek. Dziecko zaś od urodzenia pragnie się uczyć (i) być samodzielne, tak aby kiedyś móc opuścić rodzinny dom i rozpocząć niezależne życie. Lata doświadczeń zebranych przez legendarnych już edukatorów (np. A.S. Neill – Summerhill) potwierdzają, że siłę ciągu i napęd do zdobywania jakiejkolwiek wiedzy daje człowiekowi jego wolna, nieskrępowana niczym wola. Nauka pod przymusem, lęki i obawy przed oceną, atmosfera niezdrowej rywalizacji oraz presja i brak szacunku ze strony tzw. autorytetów czy wreszcie poczucie stałego zagrożenia krytyką wytwarzają, zwłaszcza w dziecku, skuteczną blokadę nie tylko do uczenia, ale wręcz do kontaktu z samym sobą i otoczeniem, utratę poczucia własnej wartości, zamknięcie na odkrywanie i doświadczanie. Nagromadzenie zbyt silnych, żeby sobie samodzielnie z nimi poradzić, emocji, dosłownie pozbawia dziecko chęci do czegokolwiek poza chęcią pozbycia się ich w rozmaity sposób. Aby pomóc wolnej woli się odrodzić, potrzeba czasu i – jak roślinie do rośnięcia – optymalnych warunków. Bez wolnej woli człowiek jest w stanie jedynie mechanicznie i krótkoterminowo zapamiętywać dane. Prawdziwa i trwała wiedza powstaje dopiero przy udziale woli i odpowiedniej porcji entuzjazmu, towarzyszącemu doświadczaniu czegoś, co człowieka interesuje.

Dziecko, szczególnie to działające w sprzyjających jego rozwojowi warunkach, każdego dnia bez wyjątku przyswaja wiedzę z wielu obszarów, których często dorośli nie postrzegają jako znaczącą, bo nie jest „mierzalna” w kategoriach szkoły systemowej. Aby pomóc rodzicom zobaczyć ten codzienny rozwój ich dzieci, tłumaczymy dzień po dniu nabyte/nabywane dziecięce osiągnięcia/umiejętności na język uznany przez psychologię wieku rozwojowego (świat emocji,pisanie, czytanie, świadomość ciała, logika, wnioskowanie moralne, kompetencje językowe itp.), tak aby rodzice mogli być spokojni, że choć ich dziecko podąża swoją unikalną drogą rozwoju, pozornie czasem nie nabywając typowo „szkolnych” umiejętności z dnia na dzień, to jednocześnie pozostaje w kontakcie ze strukturami społecznymi, w których żyjemy i których wyrazem jest tzw. wiedza szkolna.

Wierzymy i doświadczamy licznych dowodów na bogate wrodzone kompetencje dzieci, w ich poczucie sprawiedliwości i rzeczywistości. Staramy się utwierdzić je w przekonaniu, że nie tylko dorośli mają im coś istotnego do przekazania, ale że również one wnoszą unikalną wartość w nasze życie, zmieniając je swoim świeżym, oryginalnym, kreatywnym podejściem.

Odpowiedz na ten wątek

Ta strona używa plików cookie i innych technologii śledzenia do rozróżniania poszczególnych komputerów, ustawiania spersonalizowanych usług, celów statystycznych i analitycznych oraz dostosowywania treści i reklam. Ta strona może również zawierać pliki cookie innych firm. Jeśli nadal korzystasz z witryny, zakładamy, że akceptujesz bieżące ustawienia, ale możesz zmienić je w dowolnym momencie. Więcej informacji tutaj: Polityka prywatności