#dietaazjatycka #probiotyki #zdrowie Czo艂em!馃槃 Zawsze podziwia艂em...

#dietaazjatycka #probiotyki #zdrowie

Czo艂em!馃槃 Zawsze podziwia艂em kraje azjatyckie za ich podej艣cie do jedzenia. Poni偶ej 10 punkt贸w, dzi臋ki kt贸rym by膰 mo偶e jeszcze nie dotar艂a do tych region贸w fala oty艂o艣ci i chor贸b metabolicznych. Pomimo rosn膮cej fali nadwagi i oty艂o艣ci Azja w dalszym ci膮gu pozostaje jeszcze zielon膮 wysp膮 na mapie. Procentowy udzia艂 os贸b oty艂ych jest tutaj stosunkowo niski, pomimo rosn膮cych -ja wsz臋dzie- wska藕nik贸w. Dlaczego tak si臋 dzieje鉂 Co cechuje kraje azjatyckie鉂 Postaramy si臋 przyjrze膰 ich codziennym nawykom i ustali膰 10 zasad skutecznej diety Azjat贸w 鉂

  1. Podej艣cie do jedzenia

W krajach azjatyckich stosunek do jedzenia jest zupe艂nie inny ni偶 w przypadku lepiej nam znanej diety zachodniej. W naszych regionach je si臋 raczej aby zaspokoi膰 g艂贸d lub dla przyjemno艣ci. Podczas gdy w Azji stosunek do jedzenia jest inny. Je si臋 tam aby uzdrowi膰 organizm. Ka偶dy sk艂adnik zjadany ma jakie艣 zadania. Mo偶e on uzdrowi膰 lub odsun膮膰 chorob臋. Opieraj膮 oni w du偶ej mierze swoje 偶ywienie o kuchni臋 pi臋ciu przemian, co za tym idzie jest to ca艂a filozofia. Podczas gdy w polsce sprowadza si臋 to najcz臋艣ciej do zjadania czosnku gdy 艂apie nas przezi臋bienie. 鉂嶰dpowiedni stosunek do jedzenia pozwala lepiej kontrolowa膰 ilo艣膰 zjadanych kalorii.

  1. Rozmiar porcji

Od zawsze w kulturze europejskiej na sto艂ach panowa艂 przesyt. Skromna uczta by艂a kojarzona raczej z biednymi czasami. Natomiast w krajach wschodu od zawsze panowa艂a harmonia. Zjedz tak aby艣 by艂 w 80% najedzony, mawiaj膮 przed uczt膮. Wida膰 to r贸wnie偶 w sztuce, na obrazach chocia偶by z przestrzeni dziej贸w. Skromnie zastawione sto艂y, du偶o przestrzeni. Podczas gdy nasze obrazy zawsze charakteryzowa艂y si臋 przesytem, podczas uczt so艂y ugina艂y si臋 od ilo艣ci po偶ywienia. 鉂嶹ielko艣膰 porcji przek艂ada si臋 to oczywi艣cie na ni偶sz膮 mas臋 cia艂a.

  1. Metody gotowania

W kuchni azjatyckiej g艂贸wn膮 metod膮 przygotowywania potraw jest gotowanie lub gotowanie na parze. Znane ju偶 od tysi膮cleci. Cz臋sto zdarza si臋 te偶 szybkie obsma偶anie, tak aby warzywa nie straci艂y cennych witamin i w艂a艣ciwo艣ci. Azjaci rzadko kiedy jedz膮 surowe warzywa. Wed艂ug medycyny chi艅skiej lekkie ich ogrzanie powoduje lepsz膮 strawno艣膰 i przyswojenie sk艂adnik贸w od偶ywczych. 鉂幣箁贸d艂a historyczne podaj膮, 偶e w Chinach ju偶 3 tysi膮ce lat temu znano metod臋 gotowania na parze鈥 Hmm a u nas? Jest to stosunkowo nowy trend z nurtu tak zwanego healthy eating.

  1. Dodatek 偶ywno艣ci fermentowanej

Zupa miso, natto, kimchi, sos sojowy- mo偶na by wymienia膰 d艂ugo. Jednak w Azji kisi si臋 praktycznie wszystko. Ma to te偶 bezpo艣redni wp艂yw na zdrowie. Produkty kiszone zawieraj膮 probiotyki, kt贸re 艣wietnie dzia艂aj膮 na mikroflor臋 jelit. Zast臋puj膮 tym samym potrzeb臋 przyjmowania dodatkowych suplement贸w. 鉂嶥obrze dzia艂aj膮ca mikroflora jelit poprawia odporno艣膰 organizmu oraz pozwala regulowa膰 apetyt.

  1. Wi臋cej ryb i owoc贸w morza

Pochodzimy z wody i woda jest pierwiastkiem 偶ycia. Niestety szczeg贸lnie w polsce ilo艣膰 zjadanych produkt贸w morskich jest bardzo ma艂a. Ot czasami sma偶ona rybka na pi膮tkowy obiad. Jak pokazuj膮 dane statystyczne najzdrowsze narody w wi臋kszo艣ci zamieszkuj膮 przy basenach morskich i oceanach. Je si臋 tam du偶e ilo艣膰 ryb i owoc贸w morza, ale tak偶e cennych wodorost贸w produkt贸w bogatych w kwasy t艂uszczowe omega 3 oraz jod, cynk i selen. 鉂嶱ami臋tajcie aby cz臋艣ciej ni偶 raz w tygodniu w艂膮czy膰 ryb臋 do waszego jad艂ospisu. Przyniesie to wi臋cej korzy艣ci ni偶 si臋 wam to mo偶e wydawa膰.

  1. Zielone warzywa

S膮 wyj膮tkowo niskokaloryczne. 艢wietnie syc膮 za spraw膮 zawartego w nich b艂onnika, a dodatkowo dostarczaj膮 cennych witamin i minera艂贸w. Wed艂ug za艂o偶e艅 diety MIND jedzenie 3 porcji zielonych warzyw dziennie powoduje, 偶e nie ma potrzeby liczenia zjadanych kalorii. 鉂嶹 zdrowej i zbilansowanej diecie nie powinno zabrakn膮膰 niskokalorycznych zielonych warzyw. Najlepiej codziennie.

  1. Zielona herbata

Badania nad wp艂ywem zielonej herbaty na mas臋 cia艂a ca艂y czas trwaj膮. Jednak ju偶 teraz znamy kilka sk艂adnik贸w tego napoju pozwalaj膮cego ograniczy膰 g艂贸d, zmniejszy膰 mas臋 cia艂a oraz poprawi膰 d艂ugo艣膰 偶ycia. Ponadto wypicie fili偶anki zielonej herbaty po posi艂ku sprawi, 偶e szybciej poczujecie syto艣膰. 鉂嶩erbata jest praktycznie bezkalorycznym napojem o cennych w艂a艣ciwo艣ciach. Mo偶e r贸wnie偶 wspomaga膰 odchudzanie.

馃槑 Zdrowe desery i przek膮ski

Bez piekarni ociekaj膮cych cukrem i t艂uszczem. Bez p膮czk贸w sma偶onych na g艂臋bokim oleju. Desery w kuchni azjatyckiej cz臋sto oparte s膮 na ry偶u, fasoli, algach i wodorostach z dodatkami orzech贸w i owoc贸w. 鉂嶼drowe przek膮ski zdecydowanie nie przyczyni膮 si臋 do nadprogramowych kilogram贸w, a tego rodzaju deser mo偶e ci臋 z czasem uchroni膰 od wizyty u dietetyka

  1. Chodzenie

Podstawowa czynno艣膰 do jakiej jest stworzony ludzki organizm. Azjaci du偶o wi臋cej chodz膮 ni偶 statystyczny europejczyk. Ich nawyki wi膮偶膮 si臋 mi臋dzy innymi z du偶膮 g臋sto艣ci膮 zaludnienia gdzie samochody staj膮 si臋 niewygodne do codziennego u偶ytku. Aby zrobi膰 zakupy czy wybra膰 si臋 do pralni wybieraj膮 oni najcz臋艣ciej spacer. 鉂嶤z臋sto powtarzam pacjentom mojej poradni, 偶e ka偶da dodatkowa spontaniczna aktywno艣膰 fizyczna jak spacer wp艂ywa bardzo korzystnie na wag臋 oraz ilo艣膰 spalanych kalorii. Masz do przejechania 3 przystanki? Mo偶e przejdziesz je pieszo?

  1. Aktywno艣膰 fizyczna i medytacja

Aktywno艣膰 fizyczna w krajach azjatyckich jest cz臋艣ci膮 kultury. Szczeg贸lnie zauwa偶a si臋 to u os贸b starszych, kiedy wreszcie maj膮 wystarczaj膮c膮 ilo艣膰 czasu aby m贸c dowolnie sp臋dza膰 czas na 艣wie偶ym powietrzu graj膮c i bawi膮c si臋 wsp贸lnie. 鉂嶯iestety dla wi臋kszo艣ci europejczyk贸w czas wolny oznacza mo偶liwo艣膰 d艂u偶szego zalegania na kanapie przed telewizorem.

Wi臋cej na stronie...

10 zasad skutecznej diety Azjat贸w - zastosuj je sam! - Bdieta.pl

Odpowiedz na ten w膮tek

Ta strona u偶ywa plik贸w cookie i innych technologii 艣ledzenia do rozr贸偶niania poszczeg贸lnych komputer贸w, ustawiania spersonalizowanych us艂ug, cel贸w statystycznych i analitycznych oraz dostosowywania tre艣ci i reklam. Ta strona mo偶e r贸wnie偶 zawiera膰 pliki cookie innych firm. Je艣li nadal korzystasz z witryny, zak艂adamy, 偶e akceptujesz bie偶膮ce ustawienia, ale mo偶esz zmieni膰 je w dowolnym momencie. Wi臋cej informacji tutaj: Polityka prywatno艣ci